петак, 1. мај 2015.

O radu i redu! :)

   Ovaj udarnički post bih započela prigodnom pjesmom - Bandiera rosa, dabome.  A ko je za to bolji od KUD Idiota? ;)  Dakle, dok razgledate rezultate moga mukotrpnog rada, kliknite na pjesmu: https://www.youtube.com/watch?v=FG8Mz3j4jv8


   A ovaj put ću vam ukratko predstaviti dva seta podmetača, nedavno urađena (štaviše, lak na jednim se još uvijek suši), a i dati koji savjet u vezi patiniranja.


  Ova dva tematski potpuno različita seta podmetača, osim broja (po četiri komada u setu) povezuju i boje i nijanse patine. BAŠ volim praviti takvu atmosferu kada radim dekupaž, pa se često te nijanse mogu vidjeti i na kutijama. Iako su motivi koje koristim u ovim kompletima često sa različitih salveta čije su boje podloge uglavnom raznovrsne, patiniranjem ih ujednačim da bi sve bilo dio lijepo uvezane cjeline.


   Na FB grupama koje okupljaju dekupažere često se postavlja pitanje koji je pravilan ili najlakši način korištenja patine ili bitumena. Uvijek kažem da ne postoji JEDNO pravilo, nego se svodi na iskustvo i improvizaciju. Naposlijetku, postoje i različite vrste patine, od tečne do onih sa voskom, pa se ne mogu ni koristiti na isti način.
   Najčešće nedoumica koju početnici imaju je da li patinirati prije ili poslije lakiranja. Ja nisam nikad koristila patinu poslije lakiranja iz jednostavnog razloga  - zadovoljna sam načinom koji ja koristim. ;) Prednost nanošenja patine preko sloja laka su lakše popravke ako nanesete previše (možete višak lakše ukloniti), a i bolje klizi - to su iskustva drugih koja sam pročitala i pohranila u svoju varljivu memoriju. :D Takođe nema podljevanja pod salvetu koje može ostaviti ružne flekice, ako salveta nije BAŠ dobro zalijepljena. Meni tu kao mane djeluje ona moguća neujednačenost i slabije stapanje sa podlogom koja se može desiti kada nešto masnije strukture kao što su patine utrljavate na glatku površinu kakvu daje sloj laka. Prilično sam sigurna da se ne može tako lijepo upiti sa podlogom kao patiniranje direktno na osušen motiv. NO, to je samo moja pretpostavka, kako rekoh.



   Moj način patiniranja je sledeći: pošto smo predmet na kome radimo ofarbali, zalijepili salvetu i osušili, pripremimo patinu, pamučnu krpicu i papir. Ja koristim novinski jer mi TAMAN upija, ni previše ni premalo, mada ga poneko ne preporučuje zbog mogućeg razmazivanja štamparske boje koje se meni nikad nije desilo. Preporučivo je imati i rukavice zbog zamrljanih ruku, kao i vlažne maramice za uklanjanje nekih eventualnih grešaka - ja to oboje zaboravim pripremiti. :D


   Krpicu omotanu na prst vrhom umočim u patinu (ja u te svrhe koristim trenutno Pentartovu patinu, koju možete vidjeti u mom ranije objavljenom postu o uređivanju poštanskog sandučića: Sandučić ), rastrljam po novinama da se višak upije i kad vidim da ostaje u vidu jače ili slabije sjene (zavisno šta želim postići), onda nanosim na predmet, polako utrljavajući od krajeva ka sredini ili naglašavajući neke detalje. Uvijek sjenčite više puta, jer ćete tako imati veću kontrolu nad količinom patine nego da odjednom nanesete jači sloj.
   Patina se mora sušiti mnogo duže nego akrilne boje i treba je ostaviti da se baš lijepo osuši, da ne bi bilo problema sa ljepljivim lakom na kraju. Radije se malo strpite sa lakiranjem, poslije je teško ispraviti problem sa ljepljivošću.


   Ono što baš ne volim vidjeti, a povremeno može da se vidi kod onih koji ne vode mnogo računa o skladu rada, je patina nanesena bez ikakvog reda, što količinski, što prostorno. Takvi radovi izgledaju aljkavo, da ne kažem prljavo i zamazano i mislim da su potpuno promašili poentu patiniranja, koja je da radu doda starinski, vintage izgled, a ne nešto što izgleda kao da je stajalo u automehaničarskoj radionici.
    Uopšte treba biti umjeren i voditi računa o gomili detalja kada se radi dekupaž (u ovom slučaju) - od odabira boje podloge, salvete, načina na koji se koriste šabloni i strukturne paste - da bi cjelina izgledala dobro na kraju. Upravo zato što nam sve ove tehnike ostavljaju gomilu mogućnosti za improvizaciju, nedopustive su mi neke kardinalne greške koje se prave čak i kad je riječ o početnicima, a kamoli onima koji se već duže vrijeme bave ovim tehnikama, bez obzira da li je riječ o hobiju za sebe ili o nečemu što se prodaje. OK, možda ovo iz mene progovara kontrol frik, ali samo volim da ako očekujete pozitivan sud date sve od sebe! :D No, oprostićete mi, jer danas slavimo rad, a ne zabušavanje. ;) U to ime - jedna od meni dražih pjesama ovakve tematike, "Crveni makovi": https://www.youtube.com/watch?v=r4zFrBicKYc Lijepo provedite maj. ;)


4 коментара:

  1. Ukusi su različiti i ljudi kažu da se o tome ne raspravlja. Ja mislim da bi o nekim stvarima trebalo pričati, ali ne na nivou raspravljanja o ukusima, koje mnogima služi kao izgovor. To kažem zbog aljkavosti koju si pomenula.

    Naime, razumem da svi pokušavamo da radimo nešto iz ovog ili onog razloga, ali nismo svi isti i ne idu sve stvari svakome od ruke. Dekupaž se m nogima učini vrlo jednostavan, što i jeste, ali zahteva vreme, strpljenje, viziju i posvećenost. Pisala sam jednom o tome. Često vidim radove koji ne samo da obiluju detaljima i kombinacijama, već čitava celina deluje besmisleno.

    Ja nisam majstor za patiniranje i izbegavam to da radim. Zapravo, nikad se nisam dovoljno posvetila tome, inače bih ga savladala, a tvoji radovi su veoma lepi.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Upravo tako, treba realno raspraviti o nekom radu, naročito ako autor traži iskreno mišljenje, Na žalost, često kada ga čuje, ostane uvrijeđen. :) Kritika može biti vrlo dobronamjerna i lijepo rečena, bez omalovažavanja i uvrede, a takođe može i mnogo pomoći da se uvide greške koje mi previdimo u procesu rada. Na žalost, ljudi su najčešće previše sujetni i željni samo pohvala da bi kritiku primili kao koristan savjet. Iz toga razloga se najčešće i suzdržavam od kritika, osim ako vidim da neko ZAISTA želi da mu se ukaže na neke propust.
      I ja sam pravila početničke greške sa bojama, materijalima, četkicama, lijeplkjenjem salveta pogotovo - i dalje to radim jer se ima toliko toga za naučiti. I da, svakako da mi gode pohvale, ali toliko sujtna nisam da ne mislim da može i bolje i da ima još toliko toga novog za isprobati. ;)
      Poenta je da je dobra i odmjerena kritika mnogo korisnija nego 15 oduševljenih komentara FB poznanika za prdmet koji je sasvim očigledno promašio i autorovu ideju i ikakav estetski utisak, nego je to napisano...ne znam iz kog razloga. Takve stvari ne pomažu ljudima da razviju kreativnost, naprotiv, samo ih drže na istom početničkom nivou.
      I svakako se slažem da treba razdvojiti pitanje ličnog ukusa u smislu "MENI se to ne sviđa" i onoga što je realno loše, u tehničkom i estetskom smislu.
      A što se patine tiče, isprobaj. ;) Naravno, ako svoje radove vidiš sa takvim dodatkom. I to je stvar vježbe i nešto iskustva, uz tih par osnovnih savjeta koje sam ja napisala gore u postu, a koje sam dobila od jedne ili dvije osobe, pa na kraju uobiličila svojim iskustvom.

      Избриши